måndag 3 oktober 2011

Vecka 39

Denna första veckan i gestaltningen har vi träffats tre gånger. Vi har haft två seminarium då vi lärt känna gruppen lite grand och gjort lite övningar som att rita en värlskarta, hitta på saker att göra med en tegelsten, rita av varandras bakhuvuden och frisyrer mm. Vi hade en workshop på Röda sten och vi har varit i Göteborgs konsthall. Jag tror vi har gjort detta för att öppna upp tankarna och hämta inspiration till projektarbetet vi ska göra. Efter denna första vecka känner jag mig inspirerad att skapa något själv med projektarbetet. Jag känner skaparlust.

Besöken på Röda Sten och i konsthallen var roliga, men jag känner mig förvirrad. Konstvärlden känns ganska främmande för mig och jag kan inte påstå att jag förstår formspråket helt och fullt. Jag tyckte det var jättesvårt att beskriva vad jag känner när jag ser på verken. Jag upplevde inte att jag kände någonting när jag stod där. Jag kan tänka mig vad verken vill förmedla men det finns inget som personligen berörde mig. Det ska bli intressant att se om detta förändras under kursens gång så verk kan beröra mig känslomässigt.

Efter dessa besök och övningarna vi gjort på seminariumen känner jag mig medveten om hur inskolad jag är i den teoretiska vetenskapliga världen. Jag känner mig väldigt "stel" i mitt sätt att tänka så jag tror gestaltningen är jättebra för mig. Estetiska uttrycksätt känns väldigt personligt utvecklande, de öppnar upp för tänkande utanför ramarna. Jag tror det är bra för självkänslan också eftersom man får uttrycka hur man själv känner och hur man själv tolkar saker. Jag tror det stärker en själv att få uttrycka sig.

Jag tänker att konsten är som ett eget språk. Just nu har jag inte lärt mig språket än, jag förstår inte och berörs inte riktigt. Men när man lärt sig språket ser man nyanserna och det blir ett nytt sätt att beskriva och förstå verkligheten med. Jag tror att det är bra i läraryrket när man jobbar med olika individer att ha flera verktyg att förstå och beskriva verkligheten med. Bengt Franzén pratade om Howard Gardners nio intelligenser på första seminariumet. Alla personer har flera intelligenser och man lär sig på olika sätt därför är det viktigt med estetiska uttrycksformer. Det teoretiska passar inte alla. I förskolan tror jag det är viktigt att se barnens styrkor och uppmärksamma deras olika intelligenser.

Slutligen så träffades vi i gruppen på fredag eftermiddag och brainstormade idéer till projektarbetet. Vi har en hel del idéer som känns spännande och inspirerande. Vi ska fortsätta prata om det i veckan

/ Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar