måndag 3 oktober 2011

Artikeln

När jag läste artikeln vi fick i fredags kände jag igen det här med hur de estetiska ämnena har lägre status i skolan än de teoretiska ämnena. Det är synd tycker jag för det blir nästan så att man missar ett språk att uttrycka sig på och förstå saker med. Elever som har andra intelligenser än de teoretiska får heller inte komma till sin rätta i skolan då. Alla lär ju inte på samma sätt så det är ju bra att ha flera sätt att lära på.

Jag upplever att skolan nästan lär bort det estetiska förhållningssättet eftersom det bara är fysiska konkreta resultat som räknas. Allting måste leda till ett resultat och man får inte misslyckas. Vad jag lärt mig under den här veckan i gestaltningen är att det finns saker som kan få vara outsagda. Man kan få vara tafflig och allting behöver inte leda till ett resultat, utan det kan vara processen som är viktig. Det finns ett värde i upplevelsen och det som händer i det inre. Det finns fler nyanser av livet än det som är fysiskt och synligt.

Jag känner också igen det här med att det tar tid för skolan att ändras eftersom lärarna är inskolade i ett sätt att tänka som de inte kan släppa när nya kunskaper införs. Det står i artikeln att trots att nytt innehåll förs in i kurserna lever gamla sätt att se på ämnet kvar. Det här känns som en utmaning när man själv jobbar i framtiden eftersom alla bär med sin ryggsäck med kunskap som inte är så lätt att byta ut när det kommer ny kunskap. Samtidigt tycker jag att det kan vara bra att ha flera perspektiv att se saker på som existerar paralellt.

/ Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar