måndag 3 oktober 2011

Anpassa konstverk till förskolan

I veckan fick vi också en uppgift på Röda Sten. Det var att välja ut ett konstverk och anpassa det så man kan jobba med det i förskolan. Min grupp valde Göteborg Crawl och tänkte att man kan jobba med detta i förskola och förskoleklass 4-6 åringar. Vi  upplevde att filmen gav uttryck för utsatthet och orättvisa i samhället så vi tänkte att man kan börja med att läsa någon bok som behandlar orättvisa och sen prata med barnen om detta. Man kan prata om vad barnen tycker är orättvist, hur det känns att bli behandlad orättvist och fråga barnen om de har erfarenheter de vill dela med sig av.

Sedan skulle man kunna gå till Röda Sten och se filmen ansåg vi. Därefter kan man diskutera hur barnen upplevde filmen. Sedan skulle man kunna göra en frivillig krypövning på förskolan om man sätter upp kuddar runt väggarna så ingen skadar sig. Då skulle barnen kunna få prova att krypa lite med förbundna ögon för att uppleva utsattheten om de vill. Vi pratade i gruppen om att barn behöver få känna för att få en konkret upplevelse. Det räcker inte bara med att prata för att skapa förståelse. I läroplanen för förskolan (lpfö 98, rev 2010) står det bl.a. att värden som förskolan ska hålla levande i arbetet med barnen är alla människors lika värde, människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet samt solidaritet med svaga och utsatta. Man skulle kunna använda konst i arbetet med detta.

/Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar