fredag 7 oktober 2011

Stark upplevelse av konst

En stark upplevelse jag fått från konst är från utställningen "Under belägring" som ställdes ut i kyrkparken i Skövde centrum hösten 2010 av Marianne Lindberg De Geer. De två verken jag minns tydligast är två väldigt söta griskultingar i rosaaktig marmor som hade en liten skylt till där det stod "piglets- but only a short time to live" har jag för mig. Jag tänkte åh vad söta och gick fram till grisarna och sen fick jag syn på skylten och tänkte usch vad hemskt! De här grisarna blev så populära bland barn som gick fram och kramade dem att de fick stå kvar utanför Skövdes kulturhus permanent. Sen satt det en skylt i ingången till kyrkparken där det stod "Tillträde förbjudet mellan 17.00-07.00. Gäller endast flickor och kvinnor". Många blev provocerade av detta och det stod mycket i tidningarna, men jag tycker det är tänkvärt. Jag gillade den här utställningen för den väckte tankar om hur vi lever. Utställningen handlade om sådant som man kunde ta till sig och därför blev berörd av.

/ Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar